Kirjotelmia ja ajatuksia harrastuksista, elämästä.

Hyödyllistä vai täyttä puuta heinää - päätä sinä. Minä tyttö vain kirjoittelen!

tiistai 2. maaliskuuta 2010

Kavereita jookos, kuin ananas ja kookos

Mä tässä eilen törmäsin jälleen sellaisen seikkaan kuin kaveruus. Jäin miettimään, että mitä se kaveruus oikein on... tai mitä on ystävyys ja mitä eroa on kaverilla ja ystävällä. Kuka on hyvä kaveri, mitä se tarkoittaa olla hyvä kaveri...

Nykyaikana meillä on naamakirja ja monilla ihmisillä (itseni mukaanlukien) siellä on "kaverina" sellaiset 370+ henkeä... kavereita joo... vai tuttuja... vai entisiä kollegoita, asiakkaita, hyvän päivän tuttuja, oikeita ystäviä ja oikeita kavereita. Mistä teidän FB oikein täyttyy? Onko teillä siellä oikeasti kavereita vai onko mukaan tullut muitakin?

Mulle tuo FB ei ole niinkään "kaveri"porukka vaan oikeammin kontaktilista tavallaan. Siellä on ihmisiä, joita olen matkanvarrella tavannut ja joiden kanssa haluan olla yhteyksissä - vaikka kerran vuodessa mutta kuitenkin haluan pitää heidät ns. kavereina. Vähän kuin käyntikortit, mutta paljon paremmassa muodossa :) Toki siellä on niitä tosi kavereita ja ystäviäkin! Ihmisiä, jotka ovat minulle tärkeitä.

Katselin sitten Kaveri -sanalle määrityksiä ja Wikipedia tarjosi mm. intian suurta jokea sekä side notena että "kaveri voi tarkoittaa myös ystävää"
No mun mielestä taas kaveri ei ole sama asia kuin ystävä...

Mutta mielenkiintoinen lause löyty tuolta Wikipedian ystävän kuvauksesta "Ystävyys tarkoittaa kahden tai useamman ihmisen välistä yhteistyötä ja palvelevaa käyttäytymistä. .... Ystävysten välillä on molemminpuolista mieltymystä ja luottamusta"

Juurikin näin - tästä olen samaa mieltä Wikipedian kanssa - mutta onko kaveruus sama asia? Kyllähän kaveruussuhdekin perustuu luottamukseen, ja siihen että molemmat osapuolet pitävät toisiaan miellyttävinä ihmisinä. Myös kaverit ovat valmiita auttamaan toisiaan... ehkä kyse onkin vain sitten näiden tunnetasojen syvyyksistä ja mitä voi tai kehtaa keneltäkin odottaa...

No sitten katsoin vielä mitä niin ihanalla synonymikielellä, eli englanniksi oli ystävyydestä/kaveruudesta kuvattu wikipediassa ja siellä oli mun mielestä termi kohdallaan kun puhuttiin Friendship -termillä.
Ja kas kummaa jälleen nousi esiin erittäin voimakkaita sanoja: mutual knowledge, esteem, affection and respect!!! Friends will welcome each other's company and exhibit loyalty towards each other, often to the point of altruism!
Suomeksi näitä sanoja on hieman haasteellista kääntää mutta kokeillaan_
knowledge = tieto/taito, kokemus
affection = kiintymys, mieltymys
respect = kunnioitus, arvostus (esteem on sama asia, mutta hieman eri vivahteella, vanhahtava ilmaisu)
loyalty = uskollisuus
altruism = epäitsekäs huoli toisen hyvinvoinnista, halu auttaa toista

Whohoo - siinäpä on kuvailun koko kirjo ja kannattaa lukea tuo kokonaan koska siinä oikeasti on ihan hyvä pointti koko selityksessä.

No tästä päästäänkin sitten ihmisiin, jotka sanovat, että haluavat olla (sinun tai minun) ns. kavereita, mutta joiden kanssa syystä tai toisesta en itse halua olla tekemisissä... yleensä nämä löytyvät sieltä yksityiselämän puolelta. Mitäs näiden kanssa sitten tulee tehdä?!

Kuten tuossa alussa jo hieman viittasinkin niin juurikin tuossa eräs henkilö lähestyi ja kertoi että "haluan olla sun kaveri" - onko pakko olla jos ei itse halua? Mitä "hyötyä" mulla voisi olla siitä, että olisin tämän ko henkilön kaveri, kun pelkkä ajatuskin tuottaa vaan tuskaa?! - ei mitään
Mitä annettavaa tällä ihmisellä mulle olis noin niin kuin kaverina - tai mulla hänelle? - ei mitään
Olisko se, että voi ottaa yhteyttä kun elämässä menee asiat perseelleen ja muuten sitten täysin välittämättä - vai mikä kumma? - tähän en suostu, kun en syntynyt ovimatoksi.

Nyt kun perehdyin tuohon friendship / kaveri/ ystävä -määritykseen olen päässyt ajatuksessani pidemmälle :) eihän tuosta edellämainitusta "haluan olla sun kaveri" pyynnöstä mikään osa vastaa tuota kuvausta, kun ei ole luottamusta, ei kunnioitusta, ei vilpitöntä tahtoa olla kiinnostunut toisesta saati mitään muutakaan ...

Joka tapauksessa, mä olen iloinen niistä oikeista kavereista ja ystävistä joita mulla on. Tiedän etten aina ehdi heitä tavata, mutta oikea kaveri ja ystävä tietää että "olemme olemassa" meni sitten suveen tai saveen / tunti tai vuosi :) Kiitos teille hyvät kaverit ja ystävät!
En tarvitse eläämääni mitään teennäistä tai "wanna be" kaveruutta. Sehän olis pirun raskasta teeskennellä koko ajan eikä sovi mun luonteelle ollenkaan!

Pitäkää huoli kavereistanne ja ystävistänne :D

Teeskentelijät älköön vaivautuka :D